Czy uczniowie tęsknią za edukacją zdalną?

Happy smiling arab indian girl student attending learning video class webinar in virtual classroom on digital tablet device. Latin Spanish schoolgirl raising hand on virtual lesson.

Rok szkolny działa jak szalony i nie zapowiada się na to, żeby za chwilę szkoły miały zostać ponownie zamknięte. To sprawia, że wielu młodych ludzi zaczyna powoli tracić nadzieję na powrót sprawdzonej u nich formuły zdalnego nauczania. Choć u małych dzieci nie sprawdziła się ona zupełnie, to wielu uczniów szkoły średniej dość zgodnie przyznaje, że właśnie podczas edukacji zdalnej osiągnęli najlepsze wyniki i polubili się z nauką.

Zupełnie nowe tempo pracy


Po półtora roku nauki zdalnej wiele osób zdążyło się już przyzwyczaić do takiej formy i wypracować własne, odpowiadające im mechanizmy. Rezygnowanie z nich i przestawianie się z powrotem na codzienne chodzenie albo dojeżdżanie do szkoły jest wymagające, nic więc dziwnego, że wiele osób wciąż ma nadzieję, że szkoły zaraz znowu zostaną zamknięte. Nowe tempo pracy wymaga nie tylko ponownego, powolnego wdrażania się w realia szkolne, ale także do reorganizacji życia większości młodych ludzi, którzy większość swoich przyzwyczajeń zdążyli już podporządkować nauce zdalnej i niewychodzeniu z domu do szkoły.

Rezygnowanie z zalet nauczania zdalnego


Uczniowie są zmuszeniu do zrezygnowania z zalet, jakie dawało im nauczanie zdalne, w tym z późniejszego wstawania, łatwiejszej formy sprawdzianów i lepszej komunikacji z nauczycielem. Po powrocie do szkoły trzeba przestawić się znowu na nieatrakcyjne i utrudniające życie mechanizmy, które nie sprawdzają się już tak dobrze. To jeszcze bardziej bolesne, kiedy ktoś zdaje sobie sprawę z tego, że system edukacji zdalnej działał na jakimś polu lepiej i mógłby być wdrożony na danej płaszczyźnie. Może być to zwiastun ciekawych zmian, ale na razie wygląda na to, że trzeba męczyć się w starym i nie do końca sprawdzonym systemie.

System oparty na równości szans


To może zabrzmieć paradoksalnie, ale nauczanie zdalne w pewien sposób równało szanse uczniów na taki sam dostęp do lekcji. Nie dotyczy to tylko odległości, która dzieliła młodych uczniów od szkoły, ale także formy przeprowadzania zajęć. Kiedy w sali jest trzydzieści osób, do głosu najczęściej dochodzą tylko najgłośniejsze, a te nieśmiałe czy ciche raczej się nie odzywają. Do tego nauczyciele byli bardziej skłonni ignorować gorszych uczniów. W czasie lekcji zdalnych nikt nie rozmawiał i nie rozpraszał osób, które były zainteresowane zajęciami, a jednocześnie osoby po drugiej stornie mogły spokojnie zająć się swoimi rzeczami czy zainteresowaniami.

1 thought on “Czy uczniowie tęsknią za edukacją zdalną?

  1. Osobiście podczas całej edukacji zdalnej po jakimś czasie brakowało mi kolegów i socjalizacji, która ma miejsce w szkole, poza tym dostrzegam więcej zalet niż wad.

Comments are closed.